Nieuws

De laatste ins en outs van Gielissen
Terug naar Nieuws

Gielissen schrijft weer zwarte cijfers

Na moeilijke jaren is Gielissen weer positiever over de expo en interieurmarkten.

Het bedrijf heeft over 2014 een kleine winst geboekt. Dat zorgt voor enig positivisme bij directeur/eigenaar Bart Wigman. Maar hij geeft tevens aan dat waakzaamheid voor de toekomst geboden blijft.

„Ik geloof niet dat de bomen nu plots tot in de hemel groeien. De crisis heeft in onze branche - tentoonstellingen/exposities en de inrichting van gebouwen - ook hard toegeslagen. Dit zorgde bij bedrijven voor een kostenreductie, niet zelden op het marketingbudget. Dat vertaalde zich in minder tentoonstellingen, simpeler uitgevoerd en kleinere presentaties. Kortom: minder werk. Die krimp zorgde ook voor een druk op het volume in de markt hetgeen weer resulteerde in prijsdruk.”

Wigman heeft de afgelopen jaren daarom ingegrepen in de kostenstructuur en het bedrijf noodgedwongen af moeten slanken. In de topjaren werkten er nog bijna 400 mensen.„Maar dat is in de huidige situatie geen reëel aantal meer. Nu zijn dat er nog ongeveer 250”, zegt Wigman. Hij zegt dat de huidige korte doorlooptijd van projecten het voor Gielissen noodzakelijk maakt om deels over een flexibel personeelsbestand te kunnen beschikken. „Om op piekmomenten extra mensen te kunnen inzetten.”Jaarlijks werkt Gielissen aan zo’n 1500 projecten, groot en klein. 

Wigman heeft in het verleden ook het personeel om een bijdrage gevraagd. „Er is loon ingeleverd, overuren zijn soms niet uitbetaald. Ik prijs me gelukkig dat onze mensen daar begripvol op reageerden. En realiseer me goed dat in goede tijden zij daar ook iets van moeten merken.” In de jaren dat het bedrijf rode cijfers schreef bleef de omzet redelijk constant: rond de 65 miljoen. „Maar na de afslanking denken we nu weer voorzichtig aan groei. Alhoewel dat geen doel op zich is. De ruimte voor expansie zal vooral uit het buitenland moeten komen.”

Gielissen is in Nederland de grootste op zijn gebied. Wereldwijd heeft het bedrijf tien vestigingen, 5 in Nederland,twee in Duitsland en locaties in België, Abu Dhabi en Atlanta. „Die spreiding toont ook de ambitie van ons bedrijf. En het geeft betere mogelijkheden om projecten op wereldschaal binnen te halen. We werken ook zoveel mogelijk met lokale mensen, die de taal en gewoontes van het land kennen. Wij blijven daar buitenlanders, nuances ontgaan ons.” Wigman reist daarom zelf ook met enige regelmaat naar grote opdrachtgevers. „Het geeft cachet aan de zaak als de CEO zich zichtbaar met een opdracht bemoeit.”

Gielissen produceert een deel van zijn projecten in Eindhoven. Wigman: „We kijken per geval wat het beste is. Speciale hoogwaardige onderdelen maken we meestal in Eindhoven om ze dan naar de opdrachtgever te verschepen. Maar in het algemeen doen we lokaal wat lokaal kan.”

Wigman zegt dat Gielissen in een relatief moeilijke markt zit. „We hebben een traditie in de bouw van het Nederlandse paviljoen op de wereldexpo. We hebben verder een hechte relatie met Heineken, bouwen voor hen het Holland Heineken House op de Olympische Spelen. De laatste echt grote opdracht in Nederland was een deel van de inrichting van het Rijksmuseum in Amsterdam. Maar de echt grote interieurprojecten vinden momenteel in het Midden Oosten plaats. Want daar wordt geïnvesteerd.” 

En dus reist Wigman met enige regelmaat naar het Midden-Oosten. „Om relaties en een nieuwe markt op te bouwen. Om lokaal contacten te leggen en om de potentiële klanten daar te laten zien dat de CEO van Gielissen de markt daar belangrijk vindt .”

Traditie Gielissen in paviljoens op wereldexpo

Het Eindhovense Gielissen Interiors & Exhibitions heeft een traditie in Nederlandse paviljoens op wereldtentoonstellingen. Sinds de jaren negentig komt in ieder geval een groot deel van de Nederlandse inbreng uit handen van het Eindhovense bedrijf, zoals Sevilla, Lissabon, Hannover, Zaragoza, Shanghai en Zuid-Korea. 

Op de aanstaande wereldexpo in Milaan, van 1 mei tot 31 oktober, wordt het Nederlandse paviljoen door Gielissen gebouwd. Eind vorig jaar was dat nog niet zo vanzelfsprekend. Want de Nederlandse overheid, traditioneel een van de initiatiefnemers en geldschieters, was niet geïnteresseerd wegens de hoge kosten van de vorige expo, in Sjanghai met 'Happy Street' van John Körmeling, totale kosten ca. 22 miljoen euro.Maar Rotterdam wil graag de wereldexpo in 2025 organiseren. Wegblijven in Milaan is daarom geen optie. Bovendien staat de wereldexpo in Milaan in het teken van de voedselproductie. Nederland is op dat gebied wereldleider. Onder druk van het Rotterdamse bedrijfsleven, de voedsel sector, diverse provicies, regio's en dat uit het Westland, is Den Haag uiteindelijk overstag gegaan. 

Account directeur Marc Hoyng van Gielissen vertelt dat het Nederlandse paviljoen in Milaan er in april moet staan. „Eigenlijk zou het grondwerk op 1 februari klaar moeten zijn. Die datum zullen we waarschijnlijk niet halen. Maar op de een of andere manier komt de einddatum niet in gevaar, zo leert de praktijk.” 

Hoyng vertelt dat een deel van het Nederlandse paviljoen zal bestaan uit een kassencomplex,  waarin ruimtes worden gecreëerd voor congressen en B2B-bijeenkomsten. Gielissen wil bovendien een terras aanleggen wat uitzicht biedt over het hele festivalterrein. Verder komen er als onderdeel van het Nederlandse paviljoen verrijdbare trucks die ter plekke Nederlands voedsel gaan verkopen. Tot de plannen hoort ook een automatiek.

Het Nederlandse paviljoen krijgt het karakter en uiterlijk van een festivalterrein met onder meer festivaltenten, food trucks en een reuzenrad. Een bezoek aan het Nederlandse paviljoen moet vooral leuk en onderhoudend zijn.

Gielissen werkt in de aanloop met een man of vijf aan het project. Naarmate de opening dichterbij komt en er echt gebouwd moet worden kan dat oplopen tot veertig mensen. Het merendeel van het werk vindt straks in Italië plaats. 

bron: Eindhovens Dagblad 27 januari 2015

Bijlage : ED Gielissen WorldExpo2015, Gielissen WorldExpo2015

Geïnteresseerd?

Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Bel +31 (0)40 235 36 37
Stuur een e-mail of vraag nu meer informatie aan.

Meer informatie

Hoe kunnen wij u verder helpen?

U bent op zoek naar een Full Service Partner?
Wij kunnen op elk punt van een project instappen.


Full Service Partner